0001{{ آغاز پیش ثبت نام پیش دبستانی فرشته ها 93-1392 }}
0001{{ آغاز پیش ثبت نام پیش دبستانی فرشته ها 93-1392 }}
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

 

 

 

  سخني با اوليا

همانطور كه مي دانيد تاَثير آموزشهاي دوره پيش دبستان جهت آماده سازي كودكان براي ورود به دبستان و شكل دهي موفقيت هاي تحصيلي آنان در سالهاي بعد مورد تاَكيد روانشناسان و صاحبنظران حوزه تعليم و تربيت قرار دارد.

دست اندركاران و متخصصان بر اين عقيده اند كه تعامل و همكاري بين اولياء و مربيان و مسئولين مراكز پيش دبستاني در دستيابي به اهداف فوق از اهميت به سزايي برخوردار است . براي ايجاد هماهنگي هرچه بهترين اوليا و مربيان مراكز پيش دبستاني لزوم آگاهي اوليا كودكان از چگونگي آموزش در اين دوره به خوبي احساس مي شود. به همين منظور گروه پيش دبستان دفتر برنامه ريزي و تاَليف كتب درسي به زودي از همين طريق منابع مختلفي را معرفي خواهد نمود.

اما اولیا محترم

ولي محترم در برقراري ارتباط ، آموزش و برخورد با كودكان خود بهتر است موارد زير را مورد توجه قرار دهيم :

   تفاوتهاي فردي را مد نظر قرار داده و كودكان را با يكديگر مقايسه ننماييم

   كودكان را بر خلاف ميل خودشان به فعاليت خاصي وادار نكنيم

   از كار كودكان انتقاد نكنيم

   به نقاشي و توليدات كودكان دست نبريم

   بين كودكان رقابت ايجاد نكنيم

   رنگ كردن كتاب يا تصاوير را مد نظر قرار ندهيم

   كتاب كار كودك نقش زيادي در آموزش كودكان ندارد و فعاليت هاي متنوع كودكان را محدود مي سازد

   پيروي دائم و بدون چون چرا از خود را از كودكان توقع نداشته باشيم

   از دادن الگو به كودكان خودداري نماييم

   نوشتن لوحه ، حروف و عدد جزو اهداف آموزشي اين دوره نمي باشد

   كودكان را مورد تشويق و دلگرمي قرار دهيم

   فرصت بروز خلاقيت و آفرينش را براي كودكان فراهم آوريم

   كودكان را به بيان احساسات و عواطف خود تشويق نماييم

   وسايل و تجهيزات مورد نياز را در اختيار كودك قرار دهيم

   به كودكان فرصت انتخاب زمان و نوع كار را بدهيم

   اجازه تحقيق و كشف و تجربه را به كودكان بدهيم

   به تلاشهاي كودكان در حين انجام كار ارزش قائل شويم وحاصل كار را هرچه باشد مورد تشويق قرار دهيم

   حس كنجكاوي و روحيه پرسشگري را در او تقويت نماييم

   تحرك و نشاط را كه جسم و ذهن كودكان را زنده نگاه مي دارد، پاس بداريم

   كودكان را به يادگيري و قدرشناسي از فرهنگ بومي و ميراث فرهنگي خود تشويق نماييم 

   به كودكان اجازه آزمايش و خطا بدهيم

     جهت گيريهاي پيش از دبستان :
  تاَكيد بر تغيير نـقش مراكز آموزشي از مجري صرف برنامه ها به سمت انتخابگري و توليدگري دارد وهمچنين          مبتني بر فعاليت محوري است .
  اهداف دورهَ پيش دبستاني :

 پرورش مهارت‌هاي جسمي- حرکتي

   پرورش روحیه و رفتار عاطفی

   پرورش مهارت‌هاي ذهني

   پرورش صفات اخلاقي و رفتارهای اجتماعی مبتني بر ارزش‌هاي اسلامي

   انس با قرآن و علاقه‌ به يادگيري آن

   پرورش ذوق هنري و زيبايي‌شناسي

   تقویت حس دینی و علایق مذهبی

   پرورش هویت ملی

   پرورش مهارت‌هاي زبان فارسي

   ارتقاي سطح بهداشت و ايمني

   آشنایی با محيط‌زيست و علاقه و انس با طبیعت و حفظ آن

 

   فعاليتهاي آموزشي مناسب در دورهَ پيش دبستان

   مشاهده : مشاهده ، مهارت به كارگيري حواس ( يك يا چند حس ) به منظور جمع آوري اطلاعات دربارهَ اشياء و پديده ها تعريف شده است.

   گردش علمي : در الگوي گردش علمي جامعه به عنوان يك مركز ياد گيري تلقي مي شود . اين الگو فرصت هايي را براي كسب تجارب و فعال شدن نوآموز در فرآيند آموزش فراهم مي كند.

اجراي آزمايش : روش اجراي آزمايش بر اصول يادگيري اكتشافي استوار است به آن معني كه در اين روش مستقيماً چيزي آموزش داده نمي شود بلكه موقعيت و شرايطي فراهم مي گردد تا نوآموزان ، خود ،‌از طريق آزمايش ،‌ با به كار بردن وسايل و تجهيزات و مواد دربارهَ مفهوم خاص تجربه كسب مي كنند.

   بحث گروهي : گفت و گويي است سنجيده و منظم دربارهَ موضوعي معين كه مورد علاقه َ مشترك شركت كنندگان در بحث است . در اين روش مربي موضوع يا مساَلهَ خاصي را با انتخاب خود و يا نو آموزان دربارهَ آن به مطالعه ، انديشه ، بحث و اظهار نظر مي پردازند و جمع بندي و نتيجه گيري مي كنند.

   شعر: شعر عبارت از اثري است كه در آن احساس ، عاطفه و انديشه هاي شاعر به گونه اي از راه كاربرد زبان و يا استفاده از عناصر شعري از نوع احساس و عاطفه ، خيال اانگيزي ، موسيقي شعر ، شكل و ساختار و ... بيان مي شود . در شعر كودك علاوه بر اين ويژگيها محتوي آموزشي نيز مد نظر است كه بايد از صافي هنري شعر گذشته و بصورت غير مستقيم به كودكان منتقل شود.

   قصه يا داستان : قصه يا داستان به نوشته اي گفته مي شود كه در آن نويسنده فكر اصلي خود را در قالب حكايتي به خواننده ارائه مي دهد . قصه مي تواند كاملاً تخيلي و غير واقعي باشد و يا واقعيات زندگي در آن به رنگ و روغن تخيل و پرداخت نويسنده آرايش ديده باشد . آنچه باعث كشش و جذابيت قصه مي شود ماجرا و رويدادها و مفهوم اصلي و پيام نويسنده به صورت غير مستقيم مي باشد.

   كاردستي : كارهاي دست ساز سه بعدي كه كودكان با تفكر خود خلق مي كنند و داراي حجم باشد ( طول ، عرض ،‌ ارتفاع ) كاردستي ناميده ميشود . لازم به ذكر است تنها كار برش كاغذ كاردستي محسوب نمي شود و لازم است حجم يا ارتفاع آن از سطح ، حتي اگر چند ميلي متر باشد توجه شود.

   نقاشي : فعاليت زماني نقاشي محسوب مي شود كه كودك بتواند طرح ، رنگ ، نقش و يا تركيبي از اين ها را با توجه به برداشتهاي ذهني و حسي خود از طريق مشاهدهَ محيط پيرامون و يا از طريق تصور و تجسم بر روي سطوح مختلف ( كاغذ ، سنگ ، ظروف و....) ترسيم نمايد . نقاشي كودك مي تواند با واقعيت يا با تخيل منطبق باشد.

   بازي : هر نوع فعاليتي كه توسط كودكان با ميل و اختيار و به منظور تفريح و شادي با دقت و تمركز و پشتكار و بدون تاَكيد بر نتيجه نهايي ( برد و باخت ) دنبال گردد بازي ناميده مي شود . بازي روش طبيعي يادگيري است و تجربه هايي براي يادگيري به شكل عيني فراهم مي آورد . بازي فعاليتي است خشنودكننده كه به كودك امكان مي دهد تا در روند كلي يادگيري شركت كننده اي فعال باشد نه دريافت كننده اي غير فعال.

   نمايش خلاق : نمايش خلاق يك روند علمي و گروهي كار با كودك است كه در آن مربي با تشخيص توانايي ها و نيازهاي كودكان با كمك خودشان مفهومي را در قالب نمايش به صورت غير مستقيم آموزش مي دهد.

 

آشنایی با اهداف مهد و پیش دبستانی نمونه فرشته ها

http://s4.picofile.com/file/7839206127/DSC01115.jpg

مهد فرشته ها محیط اجتماعی فرهنگی زنده ای را فراهم آورده كه در آن كودك بتواند قدرت ابتكار را به كار گرفته و ارتباط اجتماعی خود را گسترش دهد. كودكان در این عهد امكان كندوكاو درباره مسائل را دارند به پرسش و پاسخ می پردازند. بازی نقش مهمی در امر آموختن و پرورش كودك ایفاء می كند. استفاده آگاهانه از بازی در این راستا سرلوحه كار ماست. بازی و روشهای شادی آور قدرت تخیل، احساس، ارتباط، توان فكر و توان همكاری و یافتن راه حل كودك را بالا می برد. كودك در بازی سازنده و تجسمی امكان می یابد كه احساسات، خاطرات و تجربیات خود را بیان كرده و مورد دافعه قرار بگیرد . مهد فرشته ها تصویر مثبتی از كودكان به عنوان افرادی پویا و سازنده درخودشان بوجود می آرود و آنان را یاری می كند كه توان خود را در امر استقلال تفكر، عمل و تحرك و یادگیری باور كنند. به عبارت دیگر اینكه در امر یادگیری نكات مختلفی مانند جنبه های فكری، زبانی، اخلاقی، عملی احساسی و زیباشناختی را نیز در نظر می گیریم و مسیر یادگیری را هموارمی نماییم.

ساختن و ایجاد رابطه درمهد فرشته ها از راهای گوناگونی مانند نقاشی، نمایش، حركات، سفالگری، پرورش خلاقیت، گردش های علمی و تفریحی، كاردستی، كاربازیگری، بازیهای آزاد و خلاق و ... در مورد جهت هموار نمودن آموزش و پرورش می دهددر این مورد با توجه به سن كودكان و مدتی كه در مهد است محیط و ریتم روزانه دقیقاً برنامه ریزی شده ای وجود دارد.آموزش، یادگیری و فعالیتهای گوناگون شمرده و متوازن صورت گرفته است.برنامه ها، رویا پردازیها و بازیهای خلاق آنان چه در هوای آزاد و چه در داخل وجود دارد.

آرامش، پرورش وآموزش 
اساس زندگی کودک است

اهداف اخلاقی مهد نمونه فرشته ها:

1-صمیمیت، احترام، همبستگی و مسئولیت و حفظ ارزشها

2_آشنایی با ارزشهای ملی و مذهبی کشورمان ایران

 3-آموزش کودک در رعایت و درک موقعیت دیگران و تمایل کودک به آنان

4-ارتقای توان کودک در جهت کشف و تحقق و موضع گیری نسبت به مسائل اخلاقی مختلف

 5-درک اینکه انسانها بدون توجه به جنسیت و موقعیت اجتماعی با یکدیگر برابرند.

 6-احترام به کلیه موجودات زنده

 


نوع مطلب : صحبتهای مدیریت،
برچسب ها :ثبت نام, ثبت نام پش دبستانی؛پیش دبستانی فرشته ها؛اهداف دوره


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: